Monday, September 6, 2010

selamat berkenalan dengan BP



BENZOYL PEROXIDE [BP] digunakan untuk menukarkan warna tepung gandum kepada warna putih kerana BP adalah satu bahan peluntur yang amat kuat sehinggakan rambut hitam boleh bertukar putih jika disentuhkan BP ini. Proses pemutihan tepung gandum dilakukan dengan cara mencampurkan tepung gandum dengan bahan kimia BP ini, dalam tempoh yang singkat, tidak sampaipun satu jam, semua tepung gandum bertukar menjadi putih (bleached).

Selain menukarkan warna kepada putih, BP mempunyai kesan sampingan ke atas protin gluten yang terdapat dalam tepung, juga mengakibatkan sebahagian nutirisinya terjejas. Itu sebab serangga kurang menggemari tepung putih berbanding tepung asal. Bahkan ada idea yang kurang enak apabila tepung putih dijadikan ubat penghalau serangga dan tikus, memang berkesanpun.

Bagi pesakit GOUT, DIABETES dan ARTHRITIS, mereka perlu mengelakkan makanan yang mengandungi BP. Pesakit akan mengalami symptom gout yang serius dalam tempoh kurang daripada 24 jam, jika mengambil makanan yang mengandungi BP. Hidup lebih sihat tanpa tepung gandum putih.

Melalui rujukan internet, BP merupakan Bahan Toksik, Bahan Penggalak Tumor/ Kanser, Boleh Menyebabkan Alahan pada Kulit, dan Bahan Mutagen (bahan yang boleh menyebabkan mutasi pada sel badan). Dan jangan tak tahu, ia digunakan juga untuk ubat jerawat. Bayangkan jika bahan kimia ini masuk ke dalam perut kita. Dalam jangka masa 20-30 tahun kesan buruknya akan kelihatan seperti Gout dan Diabetes.

Di tengah masyarakat yang sukakan roti canai untuk sarapan dan masakan mee mamak makan malamnya, apakah solusinya ? GUNAKAN TEPUNG UNBLEACH SAHAJA. Ya, Gunakan Tepung Cap Bidara dan Cap Ceri yang diimport sepenuhnya daripada TURKI oleh Bidara Flour Sdn Bhd, satu-satunya pengimport tepung gandum Bumiputera Islam. TURKI, Negara yang memang makanan rujinya adalah gandum ia juga mengeksport tepung gandum ke Eropah, untuk memasuki pasaran Eropah hanya tepung unbleach sahaja yang dibenarkan. Jiran kita Singapura juga mengamalkan perkara yang sama untuk memastikan kesihatan penduduknya, dengar cerita Indonesia dan Thailand pun sama. Jadi, sama2 kita fikirkan dan sama2lah beli tepung CAP BIDARA dan CAP CERI untuk kesihatan keluarga.

No comments:

Post a Comment